Historie

fotobestuur oudHet bestuur van Watersportvereniging Bergumermeer in vol ornaat, compleet met een fraai bloemstuk op de tafel.

Op de achterste rij staat links Jan van der Steeg, de havenmeester van het Leeuwarder vliegveld, kapper-ontwerper Hendrik Bulthuis uit Burgum en aannemer Willem Boorsma uit Eastermar.

Achter de tafel van links naar rechts: dokter Hornstra uit Burgum, notaris Elsinga, ook uit Burgum en de beide ‘meesters’ Leistra uit Burgum en Van der Bij uit Garyp.

Hendrik Bulthuis

standbeeldKapper Hendrik Bulthuis (1892 – 1948), de enthousiaste watersportliefhebber, die met zijn uitvinding van de lattenbouw van zeilen een echte volkssport heeft gemaakt en zijn “lytse en grutte BM-ers” noemde naar zijn geliefde Bergumermeer.

Hij was ook een actieve dorpsverenigingsman en schrijver van enkele revu’s. Bij de jachthaven van Burgum staat een standbeeld gemaakt door Gosse Dam, dat een zeiler uitbeeldt en dat daar staat ter ere van de uitvinder en bouwer van de BM’ers Hendrik Bulthuis.

De onthulling heeft plaatsgevonden op 10 mei 1986 gelijk met de viering van het 55-jarig bestaan van de 16 M2 Klasse organisatie met een gehouden klasse-evenement.

Foto’s van de bouw van de haven rond 1964.

Vervoer

Maak gebruik van de BURGUM MOBYL
voor maar € 1,- per rit p.p.

De havenmeester

Klik hieronder voor meer informatie.

TE HUUR

Op zoek naar een tijdelijke stalling voor uw boot? In het seizoen zijn er onoverdekte boxen te huur voor enkele dagen tot enkele weken.

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen? Neemt u dan contact met ons op, via één van onderstaande mogelijkheden.

Bezoekadres:
WSV “Bergumermeer”
Burgumerdaam 51
9251 GC Burgum

Postadres:
WSV “Bergumermeer”
Burgumerdaam 51
9251 GC Burgum

Copyright © - Watersportvereniging Bergumermeer - Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer - Privacyverklaring

Webdesign + hosting